Riktad marknadsföring - Effektivisera din marknadsföring med segmentering

En bild på en kvinna på en kontorsplats som arbetar framför sin dator.
Publicerat
Aug 3, 2023
Taggar:
Mediekanaler

Vad är riktad marknadsföring?

Riktad marknadsföring är en strategi som hjälper företag att nå ut med sin reklam till de kunder som är intresserade av deras produkter eller tjänster. Istället för att “skjuta i mörkret” med generella reklambudskap, kan du nå ut till ditt specifika målgrupp och öka sannolikheten att din prospektering lyckas. 

Hur fungerar riktad annonsering?

Riktad annonsering fungerar genom användandet av avancerade algoritmer och dataanalys som gör att du kan segmentera din målgrupp utifrån demografi, geografi, sociala och kulturella aspekter, beteendemönster och mycket mer. 

Vi kan hjälpa dig att nå ut i mediekanaler som TV (genom Connected TV), radio och podcast, digital utomhusreklam, sociala kanaler som Facebook, Instagram eller Linkedin. Helt enkelt där din målgrupp spenderar tid. Oavsett hur din målgrupp ser ut kan du nå dem i realtid och anpassa dina annonser för att passa deras intressen.

Fördelar med riktad marknadsföring

Riktad marknadsföring är en självklar del av en lyckad kampanj och fördelarna är många. För det första, genom att fokusera din annonsering mot relevanta målgrupper, ökar du chanserna att ditt budskap når fram till rätt personer. Detta leder till högre konverteringsfrekvenser och ökad avkastning på din marknadsföringsinvestering.

För det andra möjliggör riktad marknadsföring att kan du anpassa dina reklamkampanjer efter kundernas preferenser och beteenden. Personalisering är nyckeln till att skapa starka band med dina kunder och bygga lojalitet till ditt varumärke.

Risker med riktad marknadsföring

En risk med riktad marknadsföring är frågan som rör integritet och datahantering, men med rätt kunskap i frågan är detta inget problem. Vi på Dwise har självfallet kompetens i dessa frågor som ofta innefattar att skydda kundernas data och säkerställa att all användning sker i enlighet med gällande dataskyddslagar. 

Rikta dig mot din kundgrupp

Demografisk segmentering

Med demografisk segmentering kan du nå ut till din målgrupp baserat på deras ålder, kön, civilstånd, samhällsklass och andra grundläggande attribut. Oavsett om du riktar dig till ungdomar som älskar teknik eller äldre som är intresserade av trädgårdsarbete, eller kanske tvärtom: unga som gillar trädgårdsarbete och äldre som är intresserade av teknik kan vi hjälpa dig att nå denna grupp. 

Geografisk segmentering

Om dina produkter eller tjänster är mer relevanta för specifika regioner eller länder kan vi självklart rikta din annonsering endast till dessa områden. Vi har kunder som vill nå ut i Sverige, men vi jobbar även med kunder vars målgrupp finns utanför våra gränser. 

Social & kulturell segmentering

Att förstå kulturella skillnader och sociala intressen är viktigt för framgångsrik marknadsföring. Även här kan vi hjälpa dig att anpassa dina kampanjer för att passa in i olika sociala och kulturella kontexter, vilket ökar din trovärdighet och attraktionskraft hos olika segment.

Josefine Lopes Helgesson

Sales & Marketing Coordinator

Kontakta oss
Kontakta oss