Reklam i kollektivtrafiken: Hur fungerar det och vad kostar det?

En bild på en Digital Utomhusskärm vid en rulltrappa i tunnelbanan. I den digitala skylten så visas ett annonsbudskap från en av Dwise annonsörer.
Publicerat
Jan 12, 2023
Taggar:
Mediekanaler

Kollektivtrafiken skapar effektiva möjligheter för företag att nå ut till en bred och varierad publik. Genom att annonsera i kollektivtrafiken kan företag marknadsföra sina produkter och tjänster på ett sätt som når både lokalbefolkningen och besökare. Men hur fungerar det egentligen. Och vad kostar det att annonsera i kollektivtrafiken?

Hur fungerar reklam i kollektivtrafiken?

Reklam i kollektivtrafiken kan vara i form av annonser på bussar, tåg, tunnelbanor, pendeltåg, spårvagnar, centralstationer och busshållplatser. Dessa annonser kan vara i olika format som till exempel digitala skärmar, så kallad Digital Out of Home Advertising (förkortas DOOH), eller affischer som kallas Out of Home Advertising (förkortas OOH). 

Det finns vanligtvis två huvudtyper av reklam i kollektivtrafiken:

Stationär reklam: Denna typ av reklam finns oftast på busshållplatser och stationer. Det kan vara affischer eller digitala skärmar och denna typ av reklam är synlig för alla som passerar hållplatsen eller stationen.

Mobila reklam: Mobila reklamkampanjer innebär att annonsen är placerad på själva transportmedlen, som bussar, tåg och tunnelbanor. Dessa annonser kan vara antingen på utsidan av fordonen eller inne i dem och når alltså dem som befinner sig där fordonet är. 

Det kan vara bra att veta att det finns särskilda regler som gäller specifika branscher som till exempel spelbolag, företag som säljer alkohol eller produkter innehållande nikotin. 

För att köpa en annonskampanj i kollektivtrafiken kan man kontakta återförsäljaren direkt, men många annonsörer arbetar med mediebyråer som är vana och erfarna köpare av medieutrymme. En mediebyrå kan hjälpa till med mediestrategi, förhandling av priser, bokning och uppföljning av kampanjen. 

Genom att köpa utomhuskampanjer i kollektivtrafiken programmatiskt kan du som annonsör få handplockade digitala skärmar från flera publicister, vilket är unikt för det programmatiska köpsättet. Fördelen med detta är att du kan “äga” en plats med ditt budskap. 

Vad kostar reklam i kollektivtrafiken?

Priset för reklam i kollektivtrafiken beror på flera faktorer: var du som annonsör vill att ditt budskap ska synas, vilka eventuella målgruppsstryningar du önskar och kampanjens längd. Till exempel kostar det mer att synas på platser där många människor rör sig än att synas på mindre orter. 

Blir du nyfiken eller har frågor är du välkommen att kontakta oss! 

Josefine Lopes Helgesson

Sales & Marketing Coordinator

Kontakta oss
Kontakta oss