Online Display är en form av digital marknadsföring som innebär att du som annonsör visar annonser på webbplatser och appar via annonsnätverk som t.ex. Google Display Network. Dessa annonser kan vara allt från bildannonser till videoklipp och kan visas på många olika devices som mobila enheter, surfplattor och datorer. När du annonserar via Online Display kan du rikta dina annonser till en specifik målgrupp baserat på exempelvis demografi, geografi, webbplatsdata, deras beteenden och intressen. Detta innebär att du når ut med ditt varumärke till personer som är mer benägna att köpa dina produkter eller tjänster.
Du beskriver vad du behöver hjälp med.
En skräddarsydd kampanjplan presenteras.
Vi optimerar dagligen din kampanj för bästa resultat.
Ökad effekt av din marknadsföring genom en smidig process och färre arbetstimmar.
Du beskriver vad du behöver hjälp med.
En skräddarsydd kampanjplan presenteras.
Vi optimerar dagligen din kampanj för bästa resultat.
Ökad effekt av din marknadsföring genom en smidig process och färre arbetstimmar.
Det finns ett stort urval av annonstyper att välja bland för displayannonsering och valet av format beror på målsättningen med kampanjen. De vanligaste typerna av displayannonser är bildannonser, High Impact-annonser, videoannonser och kreativa annonser vilka beskrivs nedan.
Bildannonser kan vara både statiska i form av stillbild med text eller HTML-annonser med rörligt innehåll och animationer. Dessa annonser går att göra i olika storlekar för att passa in på webbplatsen de ska visas på. De kan dessutom vara responsiva för att automatiskt anpassa sig efter skärmstorlekar.
High Impact-annonser är ett format som är mer iögonfallande än vanliga bannerannonser eftersom de tar upp en större yta på skärmen, oavsett om det är mobil, tablet eller desktop. High Impact växer i popularitet då formatet ger en högre uppmärksamhet, är svårt att missa och ger ett större utrymme för kreativitet.
Videoannonser kan visas på olika sätt på en webbplats. De kan visas som streamat innehåll i en videospelare på exempelvis Youtube eller Aftonbladet TV. Där spelas de upp antingen före, under eller efter huvudinnehållet. Ett annat sätt att använda videoklipp är via formatet Video in Banner-format. Då spelas videoklippet upp direkt in i en banner.
Vill du gå utanför boxen med dina annonsformat finns det ett flertal speciallösningar att välja mellan. Detta kallas för Rich Media format som innebär interaktiva annonser, det vill säga annonser som går att interagera med. Exempel på sådana annonser är chatt-annonser, spelannonser och karuseller.
Displayannonser kan synas på alla platser där en publicist erbjuder annonsering i sitt innehåll. Det kan vara nyhetssidor, nöjessidor, appar eller andra typer av platser där människor går in för att ta del av sitt favoritinnehåll. Du kan själv välja vilken kombination av webbplatser du vill att ditt varumärke ska synas i, eller så kan du koppla på målgruppsdata för att välja vilken person annonsen visas för.
Via Displayannonsering
kan du effektivt nå ut med ditt företags kommunikation. Online Display i kombination med smarta segmenteringar av målgrupper samt budstrategier kan öka konverteringarna och slutligen din försäljning.
För att en displaykampanj ska bli framgångsrik är det fördelaktigt att ha genomfört en gedigen marknadssegmentering. Det gör det enklare för dig att skapa annonser som riktar sig till dem du vill nå. Sedan kan man styra annonserna baserat på exempelvis ålder, kön, geografisk plats eller intressen. Du kan även med hjälp av maskininlärning och automation optimera din kampanj i realtid för att få ut så mycket som möjligt av din budget.
Med Online Display har du möjligheten att öka ditt företags brand awareness eller driva konverteringar, beroende på vad målet med kampanjen är. Kampanjen kan anpassas beroende på vilka nyckeltal som är viktiga att nå som exempelvis totala antalet exponeringar (varumärkeskännedom) eller hur många som köpt en produkt eller bokat ett möte (konverteringar).
Det finns ett flertal mätvärden att titta på och optimera mot för att driva en kampanj mot uppsatta mål. En av dessa mätvärden är antalet exponeringar eller visningar. Skillnaden mellan exponeringar och räckvidd är att exponeringar är det totala antalet gånger en annons visas och räckvidd är för hur många unika personer annonsen visats för.
Beroende på din kampanjs segmentering och styrningar går räckvidden kontra exponeringar upp eller ner baserat på hur många människor som faller inom kategorin. Detta kan i sin tur påverka andra nyckeltal som Click through rate (CTR, klickfrekvens, hur många som klickat i förhållande till exponeringar) och Cost per Mille (CPM, kostnad per tusen visningar). Det finns en balans att uppnå mellan de olika mätvärdena beroende på kampanjens mål. Programmatisk annonsering ger här en fördel då den automatiserar köpprocessen och kan optimera för att förbättra dessa mätvärden i realtid.
Skräddarsydd kampanjplan på 48h
20 års erfarenhet av medieplanering
Alla publicister på ett ställe
För att uppnå ett lyckosamt resultat behöver vi förstå din målgrupp och ditt varumärke. Vi genomför köpen via programmatisk teknik, vilket möjliggör för oss att effektivare styra och optimera din kampanj i realtid. Vi sätter sedan upp en strategi och en mediemix som passar dina specifika mål.
Vi på Dwise hjälper dig att utveckla en strategi för Online Display som utnyttjar de specifika möjligheter som denna kanal erbjuder. Vi riktar in oss på din målgrupp vid rätt tidpunkt för att få ut maximal effekt av din budget.
Vi på Dwise tar hand om hela köpprocessen, det vill säga:
Efter kampanjens slut utvärderar vi resultatet av din online display-annonsering och tar med oss insikterna till nästa kampanj. Vi är involverade dagligen för att justera och förbättra kampanjen i realtid för att uppnå eller överträffa de mål som sattes innan kampanjen startade.
Du kan dra nytta av de tekniker och möjligheter som varje mediekanal har att erbjuda genom träffsäkra kampanjlösningar. Programmatiska möjligheter är det viktigaste verktyget för att uppnå detta.