Online Display

Display-annonser riktade till din målgrupp vid rätt tillfälle, på webbsidor och appar

  • Datadriven målgruppsstyrning
  • Vi löser din annonsproduktion
  • Interaktiva annonsformat
En kvinna som surfar på en webbplats och får upp ett annonsbudskap. Annonsbudskapet är från en av Dwise annonsörer.
Bilden visar en desktop och en mobil mot en vit bakgrund. Dessa enheter visar upp exempelannonser från Dwises annonsörer i en verklighetstrogen miljö.

Vad är displayannonsering?

Online Display är en form av digital marknadsföring som innebär att du som annonsör visar annonser på webbplatser och appar via annonsnätverk som t.ex. Google Display Network. Dessa annonser kan vara allt från bildannonser till videoklipp och kan visas på många olika devices som mobila enheter, surfplattor och datorer. När du annonserar via Online Display kan du rikta dina annonser till en specifik målgrupp baserat på exempelvis demografi, geografi, webbplatsdata, deras beteenden och intressen. Detta innebär att du når ut med ditt varumärke till personer som är mer benägna att köpa dina produkter eller tjänster.

Kom igång med din Online Display-annonsering i dag

TV4 Logo
Spotify logo
Schibsted logo
Pluto logo
Life of Svea logo
Ocean Outdoor Sverige Logo
Leeads logo
Egmont logo
Discovery+ logo
Clear Channel logo
Bonnier logo
Bauer Media Group Logo
Kontakta oss

Din nästa Online Display-kampanj i 4 steg

En linje med kurvor som har en transparent bakgrund för illustrationen: "Din kampanj i fyra steg" som visas på dwise.se.
1

Brief

Du beskriver vad du behöver hjälp med.

2

Kampanjplan

En skräddarsydd kampanjplan presenteras.

3

Kampanjstart

Vi optimerar dagligen din kampanj för bästa resultat.

4

Resultat

Ökad effekt av din marknadsföring genom en smidig process och färre arbetstimmar.

1

Brief

Du beskriver vad du behöver hjälp med.

2

Kampanjplan

En skräddarsydd kampanjplan presenteras.

3

Kampanjstart

Vi optimerar dagligen din kampanj för bästa resultat.

4

Resultat

Ökad effekt av din marknadsföring genom en smidig process och färre arbetstimmar.

Vad säger våra kunder om oss?

Smile Tandvård - Logotyp på en vit bakgrund.
Citationstecken i marinblå färg med transparent bakgrund.
”Dwise har utmanat oss i vår programmatiska strategi och fått oss att testa nya ”vägar”, både genom AI och display. Dwise är alltid ute efter att ligga steget före när det gäller marknadsföring och det uppskattar jag. Ett extra plus för den alltid snabba återkopplingen vid frågor och ett tillgängligt team.”
- Maria Bergerbrant, Marketing Manager
Smile Tandvård
Live It - Logotyp på en vit bakgrund.
Citationstecken i marinblå färg med transparent bakgrund.
”Som samarbetspartner och annonsör är det väldigt tacksamt, effektivt och utvecklande att arbeta med Dwise. Med deras spetskompetens och unika erbjudande på marknaden blev de ett självklart val för oss. Vi har speciellt uppskattat deras flexibla och breda variation i paketeringen av kanalval. Sen är de också ett riktigt roligt gäng att arbeta med!"
- Emelie Sundin, Marknadsavdelningen
Live It
Torvalla Bil - Logotyp på en vit bakgrund.
Citationstecken i marinblå färg med transparent bakgrund.
"Dwise har imponerat med sin förmåga att förstå våra behov och mål. Deras skräddarsydda strategier har ökat vår synlighet och nått vår målgrupp effektivt med deras djupa kunskap om programmatisk annonsering. Vad som verkligen skiljer Dwise från andra byråer är deras engagemang och tillgänglighet. De är lyhörda för feedback och anpassar strategier för att maximera resultat. Dwise har varit en ovärderlig partner inom digital marknadsföring, och jag rekommenderar dem varmt. Tack för ert fantastiska arbete, Dwise! Ser fram emot vårt fortsatta framgångsrika samarbete."
- Adam Emfeldt, Marknadschef
Torvalla Bil

Vilka typer av displayannonser finns det?

Det finns ett stort urval av annonstyper att välja bland för displayannonsering och valet av format beror på målsättningen med kampanjen. De vanligaste typerna av displayannonser är bildannonser, High Impact-annonser, videoannonser och kreativa annonser vilka beskrivs nedan.

Bildannonser

Bildannonser kan vara både statiska i form av stillbild med text eller HTML-annonser med rörligt innehåll och animationer. Dessa annonser går att göra i olika storlekar för att passa in på webbplatsen de ska visas på. De kan dessutom vara responsiva för att automatiskt anpassa sig efter skärmstorlekar. 

High Impact

High Impact-annonser är ett format som är mer iögonfallande än vanliga bannerannonser eftersom de tar upp en större yta på skärmen, oavsett om det är mobil, tablet eller desktop. High Impact växer i popularitet då formatet ger en högre uppmärksamhet, är svårt att missa och ger ett större utrymme för kreativitet

Videoannonser

Videoannonser kan visas på olika sätt på en webbplats. De kan visas som streamat innehåll i en videospelare på exempelvis Youtube eller Aftonbladet TV. Där spelas de upp antingen före, under eller efter huvudinnehållet. Ett annat sätt att använda videoklipp är via formatet Video in Banner-format. Då spelas videoklippet upp direkt in i en banner. 

Kreativa annonser

Vill du gå utanför boxen med dina annonsformat finns det ett flertal speciallösningar att välja mellan. Detta kallas för Rich Media format som innebär interaktiva annonser, det vill säga annonser som går att interagera med. Exempel på sådana annonser är chatt-annonser, spelannonser och karuseller

Vart syns mina displayannonser?

Displayannonser kan synas på alla platser där en publicist erbjuder annonsering i sitt innehåll. Det kan vara nyhetssidor, nöjessidor, appar eller andra typer av platser där människor går in för att ta del av sitt favoritinnehåll. Du kan själv välja vilken kombination av webbplatser du vill att ditt varumärke ska synas i, eller så kan du koppla på målgruppsdata för att välja vilken person annonsen visas för.

Fördelar med displayannonsering?

Via Displayannonsering kan du effektivt nå ut med ditt företags kommunikation. Online Display i kombination med smarta segmenteringar av målgrupper samt budstrategier kan öka konverteringarna och slutligen din försäljning

Nå er målgrupp

För att en displaykampanj ska bli framgångsrik är det fördelaktigt att ha genomfört en gedigen marknadssegmentering. Det gör det enklare för dig att skapa annonser som riktar sig till dem du vill nå. Sedan kan man styra annonserna baserat på exempelvis ålder, kön, geografisk plats eller intressen. Du kan även med hjälp av maskininlärning och automation optimera din kampanj i realtid för att få ut så mycket som möjligt av din budget. 

Varumärkeskännedom eller konvertering?

Med Online Display har du möjligheten att öka ditt företags brand awareness eller driva konverteringar, beroende på vad målet med kampanjen är. Kampanjen kan anpassas beroende på vilka nyckeltal som är viktiga att nå som exempelvis totala antalet exponeringar (varumärkeskännedom) eller hur många som köpt en produkt eller bokat ett möte (konverteringar).

Exponeringar och andra mätvärden

Det finns ett flertal mätvärden att titta på och optimera mot för att driva en kampanj mot uppsatta mål. En av dessa mätvärden är antalet exponeringar eller visningar. Skillnaden mellan exponeringar och räckvidd är att exponeringar är det totala antalet gånger en annons visas och räckvidd är för hur många unika personer annonsen visats för.

Beroende på din kampanjs segmentering och styrningar går räckvidden kontra exponeringar upp eller ner baserat på hur många människor som faller inom kategorin. Detta kan i sin tur påverka andra nyckeltal som Click through rate (CTR, klickfrekvens, hur många som klickat i förhållande till exponeringar) och Cost per Mille (CPM, kostnad per tusen visningar). Det finns en balans att uppnå mellan de olika mätvärdena beroende på kampanjens mål. Programmatisk annonsering ger här en fördel då den automatiserar köpprocessen och kan optimera för att förbättra dessa mätvärden i realtid.

Vanliga frågor och svar om Online Display-annonsering

Hur fungerar displayannonsering?

Vad kostar displayannonsering?

Utforska möjligheterna inför din nästa kampanj

Skräddarsydd kampanjplan på 48h
20 års erfarenhet av medieplanering
Alla publicister på ett ställe

kontakta oss

Processen för att skapa din framgångsrika displaykampanj

För att uppnå ett lyckosamt resultat behöver vi förstå din målgrupp och ditt varumärke. Vi genomför köpen via programmatisk teknik, vilket möjliggör för oss att effektivare styra och optimera din kampanj i realtid. Vi sätter sedan upp en strategi och en mediemix som passar dina specifika mål. 

Strategi

Vi på Dwise hjälper dig att utveckla en strategi för Online Display som utnyttjar de specifika möjligheter som denna kanal erbjuder. Vi riktar in oss på din målgrupp vid rätt tidpunkt för att få ut maximal effekt av din budget. 

Köpa Online Display

Vi på Dwise tar hand om hela köpprocessen, det vill säga: 

  • Kontakt med publicister
  • Bokning
  • Medieköpet
  • "Sätter upp" din kampanj

Utvärdering

Efter kampanjens slut utvärderar vi resultatet av din online display-annonsering och tar med oss insikterna till nästa kampanj. Vi är involverade dagligen för att justera och förbättra kampanjen i realtid för att uppnå eller överträffa de mål som sattes innan kampanjen startade.

Välkommen att kontakta oss!
Skräddarsydd kampanjplan på 48h
20 års erfarenhet av medieplanering
Alla publicister på ett ställe
Tack, vi kontaktar dig inom kort
Oops! Något gick fel

Få ut din kampanj i fler medier

Du kan dra nytta av de tekniker och möjligheter som varje mediekanal har att erbjuda genom träffsäkra kampanjlösningar. Programmatiska möjligheter är det viktigaste verktyget för att uppnå detta.