Native Annonsering

Annonser i redaktionella flödet

  • Hög trovärdighet
  • Engagerande annonsformat
  • Smält in i det naturliga flödet
Bilden visar en läsplatta. På denna visas en redaktionell miljö där en nativeannons ligger till vänster i flödet.

Vad är Native annonsering?

Nativeannonsering är en form av digital annonsering som är utformad för att passa in naturligt i den miljön den visas. Istället för att vara en traditionell webbannons, ser en nativeannons ut som en del av innehållet på webbplatsen. Nativeannonser tar normalt formen av text och bild, men ibland förekommer även video. Nativeannonser är också vanligtvis märkta som annonser för att undvika att förvirra användarna

Kom igång med Native annonser

TV4 Logo
Spotify logo
Schibsted logo
Pluto logo
Life of Svea logo
Ocean Outdoor Sverige Logo
Leeads logo
Egmont logo
Discovery+ logo
Clear Channel logo
Bonnier logo
Bauer Media Group Logo
Kontakta oss

Din nästa Nativekampanj i 4 steg

1

Brief

Du beskriver vad du behöver hjälp med.

2

Kampanjplan

En skräddarsydd kampanjplan presenteras.

3

Kampanjstart

Vi optimerar dagligen din kampanj för bästa resultat.

4

Resultat

Ökad effekt av din marknadsföring genom en smidig process och färre arbetstimmar.

1

Brief

Du beskriver vad du behöver hjälp med.

2

Kampanjplan

En skräddarsydd kampanjplan presenteras.

3

Kampanjstart

Vi optimerar dagligen din kampanj för bästa resultat.

4

Resultat

Ökad effekt av din marknadsföring genom en smidig process och färre arbetstimmar.

Vad säger våra kunder om oss?

”Dwise har utmanat oss i vår programmatiska strategi och fått oss att testa nya ”vägar”, både genom AI och display. Dwise är alltid ute efter att ligga steget före när det gäller marknadsföring och det uppskattar jag. Ett extra plus för den alltid snabba återkopplingen vid frågor och ett tillgängligt team.”
- Maria Bergerbrant, Marketing Manager
Smile Tandvård
”Som samarbetspartner och annonsör är det väldigt tacksamt, effektivt och utvecklande att arbeta med Dwise. Med deras spetskompetens och unika erbjudande på marknaden blev de ett självklart val för oss. Vi har speciellt uppskattat deras flexibla och breda variation i paketeringen av kanalval. Sen är de också ett riktigt roligt gäng att arbeta med!"
- Emelie Sundin, Marknadsavdelningen
Live It
"Dwise har imponerat med sin förmåga att förstå våra behov och mål. Deras skräddarsydda strategier har ökat vår synlighet och nått vår målgrupp effektivt med deras djupa kunskap om programmatisk annonsering. Vad som verkligen skiljer Dwise från andra byråer är deras engagemang och tillgänglighet. De är lyhörda för feedback och anpassar strategier för att maximera resultat. Dwise har varit en ovärderlig partner inom digital marknadsföring, och jag rekommenderar dem varmt. Tack för ert fantastiska arbete, Dwise! Ser fram emot vårt fortsatta framgångsrika samarbete."
- Adam Emfeldt, Marknadschef
Torvalla Bil

Varför är Native så effektivt?

Native-annonsering är en effektiv innehållsmarknadsföring (content marketing) tack vare dess förmåga att engagera läsaren. Eftersom nativeannonser ser ut som en naturlig del av innehållet, känner sig läsarna mindre störda av annonserna. Nativeannonser skapar också möjlighet att använda riktad annonsering mot en målgrupp som är mer benägen att bli intresserad av ditt erbjudande.

Fördelar med Native marknadsföring

Det finns flera fördelar med native-annonsering. Framför allt bidrar annonser, som matchar en webbsidas innehåll till att intresset hos läsaren ökar och att de känner sig mer benägna att interagera med annonsen. Andra fördelar utvecklas mer nedan. 

Stor räckvidd i din målgrupp

Nativeannonsering ger dig möjlighet att nå en bred målgrupp på ett effektivt sätt eftersom mediekanalen finns hos de stora publicisterna som har många läsare.

Hög trovärdighet med Native annonsering

Eftersom nativeannonser integreras med huvudinnehållet på en webbsida samt ger mer utrymme för information kan det ge en högre trovärdighet än traditionella annonser. Detta skapar möjligheten att få ut ett längre budskap tidigare i kundresan. 

Öka försäljningen

Native annonsering ger möjlighet att driva försäljning genom att använda riktad annonsering för att nå en specifik målgrupp som kan vara intresserad av vad du har att erbjuda. Genom att erbjuda relevant innehåll och länka till produkter eller tjänster kan du öka konverteringar och på så vis öka din försäljning.

Native annonser kan stärka er SEO

Nativeannonsering kan stärka din sökmotoroptimering (SEO) genom att den ökar trafiken till din hemsida och därmed förbättrar din sökbarhet. Genom att ha relevant och engagerande innehåll på din webbplats kan du också öka dina chanser att ranka högre på exempelvis Google.

Undviker reklamblockerare

Eftersom nativeannonsering integreras i huvudinnehållet på ett naturligt sätt, undviker man ofta reklamblockerare (Ad Blocks). Detta gör att dina annonser når ut till en större publik och ökar chanserna för att potentiella kunder ska upptäcka ditt varumärke. 

Vilka målgrupper kan man nå med nativeannonser?

Native annonsering kan nå en bred målgrupp, från konsumenter till företag och offentliga organisationer. Du kan rikta dig till B2C (Business-to-Consumer), B2B (Business-to-Business) och B2G (Business-to-Government).

Vanliga frågor och svar om native-annonsering

Vad är en native annons?

Vad kostar native annonsering?

Hur mäter man resultat på native annonsering?

Är det skillnad på content marknadsföring och native-annonsering?

Vad är skillnaden mellan Content Native och Product Native?

Vad är True Native?

Utforska möjligheterna inför din nästa kampanj

Skräddarsydd kampanjplan på 48h
20 års erfarenhet av medieplanering
Alla publicister på ett ställe

kontakta oss

Olika former av Native

Det finns olika former av Native, var och en med sina egna fördelar och användningsområden. Här är några av de vanligaste formerna:

True Native

True Native-annonsering integreras sömlöst i innehållet på webbplatsen, vilket gör dem svåra att urskilja från organiskt innehåll. De är vanligtvis textbaserade och tar hänsyn till målgruppen och ämnet för att säkerställa relevans. När du klickar på en True Native annons, stannar du också kvar på sidan utan att länkas vidare till en extern sida.

Content Discovery

Content Discovery-annonsering visas i form av rekommendationer på andra webbplatser. De kan vara textbaserade eller bildbaserade och är ofta relevanta för innehållet på webbplatsen där de visas.

Content Display

Content Display-annonsering visas som visuella annonser på webbplatser och är ofta mer visuellt slående än andra nativeformat.

Vår process för en lyckad nativekampanj

I ett samarbete med oss utgår vi från dina målsättningar, behov och budget. Utifrån dessa parametrar gör vi ett förslag på en mediestrategi och lämplig mediemix. Under kampanjens gång optimerar vi i realtid och efter kampanjens slut gör vi en utvärdering av kampanjen. 

Uppstart

Vi på Dwise börjar alltid med att lära känna våra kunders målgrupp och strategi. Tillsammans sätter vi upp en budget och definierar vilka kanaler som ska användas. Vi tar även hänsyn till varumärkesriktlinjer och utformar annonserna för att passa din specifika målgrupp.

Medieköp

Vi använder programmatiska annonser för att säkerställa att dina annonser når ut till den exakta målgruppen på rätt plattformar. Vi samarbetar med ledande digitala medieplattformar som exempelvis Elle, Feber, M3, Sydsvenskan, Teknikens Värld, DN.se, Dagens Industri, Expressen, SVD.se, Omni, GP.se och Aftonbladet för att maximera din annonseringspotential.

Utvärdering

Efter kampanjens slut är det viktigt att utvärdera resultatet för att se hur väl den presterat och vilka förbättringar som kan göras till nästa kampanj. Med programmatisk annonsering kan vi mäta resultatet i realtid och justera annonserna för att förbättra prestandan.

Välkommen att kontakta oss!
Skräddarsydd kampanjplan på 48h
20 års erfarenhet av medieplanering
Alla publicister på ett ställe
Tack, vi kontaktar dig inom kort
Oops! Något gick fel

Få ut din kampanj i fler medier

Du kan dra nytta av de tekniker och möjligheter som varje mediekanal har att erbjuda genom träffsäkra kampanjlösningar. Programmatiska möjligheter är det viktigaste verktyget för att uppnå detta.