Nativeannonsering är en form av digital annonsering som är utformad för att passa in naturligt i den miljön den visas. Istället för att vara en traditionell webbannons, ser en nativeannons ut som en del av innehållet på webbplatsen. Nativeannonser tar normalt formen av text och bild, men ibland förekommer även video. Nativeannonser är också vanligtvis märkta som annonser för att undvika att förvirra användarna
Du beskriver vad du behöver hjälp med.
En skräddarsydd kampanjplan presenteras.
Vi optimerar dagligen din kampanj för bästa resultat.
Ökad effekt av din marknadsföring genom en smidig process och färre arbetstimmar.
Du beskriver vad du behöver hjälp med.
En skräddarsydd kampanjplan presenteras.
Vi optimerar dagligen din kampanj för bästa resultat.
Ökad effekt av din marknadsföring genom en smidig process och färre arbetstimmar.
Native-annonsering är en effektiv innehållsmarknadsföring (content marketing) tack vare dess förmåga att engagera läsaren. Eftersom nativeannonser ser ut som en naturlig del av innehållet, känner sig läsarna mindre störda av annonserna. Nativeannonser skapar också möjlighet att använda riktad annonsering mot en målgrupp som är mer benägen att bli intresserad av ditt erbjudande.
Det finns flera fördelar med native-annonsering. Framför allt bidrar annonser, som matchar en webbsidas innehåll till att intresset hos läsaren ökar och att de känner sig mer benägna att interagera med annonsen. Andra fördelar utvecklas mer nedan.
Nativeannonsering ger dig möjlighet att nå en bred målgrupp på ett effektivt sätt eftersom mediekanalen finns hos de stora publicisterna som har många läsare.
Eftersom nativeannonser integreras med huvudinnehållet på en webbsida samt ger mer utrymme för information kan det ge en högre trovärdighet än traditionella annonser. Detta skapar möjligheten att få ut ett längre budskap tidigare i kundresan.
Native annonsering ger möjlighet att driva försäljning genom att använda riktad annonsering för att nå en specifik målgrupp som kan vara intresserad av vad du har att erbjuda. Genom att erbjuda relevant innehåll och länka till produkter eller tjänster kan du öka konverteringar och på så vis öka din försäljning.
Nativeannonsering kan stärka din sökmotoroptimering (SEO) genom att den ökar trafiken till din hemsida och därmed förbättrar din sökbarhet. Genom att ha relevant och engagerande innehåll på din webbplats kan du också öka dina chanser att ranka högre på exempelvis Google.
Eftersom nativeannonsering integreras i huvudinnehållet på ett naturligt sätt, undviker man ofta reklamblockerare (Ad Blocks). Detta gör att dina annonser når ut till en större publik och ökar chanserna för att potentiella kunder ska upptäcka ditt varumärke.
Native annonsering kan nå en bred målgrupp, från konsumenter till företag och offentliga organisationer. Du kan rikta dig till B2C (Business-to-Consumer), B2B (Business-to-Business) och B2G (Business-to-Government).
Skräddarsydd kampanjplan på 48h
20 års erfarenhet av medieplanering
Alla publicister på ett ställe
Det finns olika former av Native, var och en med sina egna fördelar och användningsområden. Här är några av de vanligaste formerna:
True Native-annonsering integreras sömlöst i innehållet på webbplatsen, vilket gör dem svåra att urskilja från organiskt innehåll. De är vanligtvis textbaserade och tar hänsyn till målgruppen och ämnet för att säkerställa relevans. När du klickar på en True Native annons, stannar du också kvar på sidan utan att länkas vidare till en extern sida.
Content Discovery-annonsering visas i form av rekommendationer på andra webbplatser. De kan vara textbaserade eller bildbaserade och är ofta relevanta för innehållet på webbplatsen där de visas.
Content Display-annonsering visas som visuella annonser på webbplatser och är ofta mer visuellt slående än andra nativeformat.
I ett samarbete med oss utgår vi från dina målsättningar, behov och budget. Utifrån dessa parametrar gör vi ett förslag på en mediestrategi och lämplig mediemix. Under kampanjens gång optimerar vi i realtid och efter kampanjens slut gör vi en utvärdering av kampanjen.
Vi på Dwise börjar alltid med att lära känna våra kunders målgrupp och strategi. Tillsammans sätter vi upp en budget och definierar vilka kanaler som ska användas. Vi tar även hänsyn till varumärkesriktlinjer och utformar annonserna för att passa din specifika målgrupp.
Vi använder programmatiska annonser för att säkerställa att dina annonser når ut till den exakta målgruppen på rätt plattformar. Vi samarbetar med ledande digitala medieplattformar som exempelvis Elle, Feber, M3, Sydsvenskan, Teknikens Värld, DN.se, Dagens Industri, Expressen, SVD.se, Omni, GP.se och Aftonbladet för att maximera din annonseringspotential.
Efter kampanjens slut är det viktigt att utvärdera resultatet för att se hur väl den presterat och vilka förbättringar som kan göras till nästa kampanj. Med programmatisk annonsering kan vi mäta resultatet i realtid och justera annonserna för att förbättra prestandan.
Du kan dra nytta av de tekniker och möjligheter som varje mediekanal har att erbjuda genom träffsäkra kampanjlösningar. Programmatiska möjligheter är det viktigaste verktyget för att uppnå detta.