Connected TV, ett sjävklart val i en modern mediemix
TV är en mediekanal som tar för sig och som därför också är ett eftertraktat medieval. Den digitala versionen av traditionell TV kallas Connected TV (CTV) och innefattar en mängd fördelar som till exempel målgruppsstyrningar, möjligheter till flexiblare budget samt kortare bokningstider. Det är därför inte konstigt att Connected TV är en mediekanal som växer oerhört snabbt och borde ses som ett självklart val för en bra mediemix. Nedan kan du läsa mer utförligt om hur Connected TV fungerar samt om hur dess många fördelar bidrar till din mediekampanj.
Connected TV (CTV) kallas den mediekanal där reklam-spottar sänds innan, efter och mellan streamat TV-innehåll.
För dig som annonsör innebär Connected TV en rad fördelar. Du når en publik “utanför” den traditionella TV’ns räckvidd, eftersom tittaren själv väljer när och var de ska konsumera sitt tv-innehåll.
Din annons visas i en brusfri miljö, det vill säga annonserna i breaket visas en i taget, i motsats till att synas samtidigt med flera andra annonsörer som man gör i vissa andra mediekanaler. En TV-spot har också ljud vilket förstärker dess impact, och annonsören når tittaren när hen är i ett avslappnat läge.
En annan fördel är att Connected TV öppnar upp för programmatisk handel vilket innebär lägre instegströskel till kanalen, flexiblare budgetar samt målgruppsstyrningar som tex demografi, geografi och intresse.
Det råder ingen tvekan om att alla dessa fördelar bidrar till att du som annonsör effektivt kan nå ut med din marknadsföring till din målgrupp.
Med Connected TV får du som annonsör möjligheten att visa tv-reklam på mellan 5 - 30 sekunder i det valda innehållet på flera av de streamingtjänster som redan finns på marknaden. Här finner vi publicister som TV4-Play, Discovery+, C More, men även kanaler som till exempel Pluto TV, Samsung TV och Rakuten.
Antalet användare du som annonsör kan nå, växer i takt med att antalet CTV-användare och antalet publicister som erbjuder innehåll för Connected TV ökar.
Första steget i ett samarbete är att förstå vad du som annonsör har för målsättning med din videoannonsering, hur din målgrupp ser ut, var du vill nå ut med mera. Du förser oss alltså med en brief.
Utifrån din breif tar vi fram en strategisk kampanjplan via de rätta publicisterna med de bästa målgruppsstyrningarna. Förutom att rikta sin annonsering på nationell nivå, kan man även styra regionalt och lokalt. Demografi och intressen är ytterligare exempel på styrningar CTV erbjuder.
Efter detta bokar och köper vi medieutrymmet, det vill säga: ditt annonsmaterial publiceras i valda mediekanaler och vi påbörjar arbetet med att optimera din kampanj.
Efter avslutad kampanj får du en rapport om hur kampanjen har gått och vilka lärdomar som kan dras till framtida annonsering.
Du kan dra nytta av de tekniker och möjligheter som varje mediekanal har att erbjuda genom träffsäkra kampanjlösningar. Programmatiska möjligheter är det viktigaste verktyget för att uppnå detta.