Mediemix: Hur du skapar en komplett mediemix med oss på Dwise!

En vild på en man osm sitter utomhus på en parkbänk med bord, arbetandes på sin dator.
Publicerat
Aug 7, 2023
Taggar:
Mediekanaler

Vad är en mediemix?

En mediemix är precis vad namnet avslöjar: en blandning, eller en mix av olika mediekanaler. Detta kan vara allt från digitala medier som online display, connected TV, podcast, online radio, sociala medier som Facebook eller Tiktok. Det innefattar även influerare/influencer, men också traditionella kanaler som TV-reklam eller i tidningar.

Genom att använda en strategi med flera kanaler får du ut mer av din marknadsföring och kan skapa en varierad närvaro som ökar exponeringen av ditt varumärke samt engagerar din målgrupp på flera nivåer. 

Vilka fördelar finns det med en mediemix?

Syns där dina kunder befinner sig

Genom att mixa olika medier ökar chanserna att ditt varumärke och din reklam syns där dina potentiella kunder befinner sig. Oavsett vilken kanal du syns i kan du anpassa din närvaro efter målgruppens preferenser och beteenden.

Anpassa budskap efter kundens steg i köpresan

Med en mediemix kan ditt företag kommunicera på olika sätt för att vägleda kunden från upptäckt till köp genom att variera ditt innehåll och anpassa ditt budskap efter olika steg i kundens köpresa. Detta kan bidra till ökad konverteringsgrad och försäljning. 

Mixa olika annonsformat

En mediemix ger dig möjlighet att använda olika annonsformat för att skapa en varierad och intressant kampanj. Du kan utnyttja video, ljud, banners, native, branded content och mycket mer för att maximera din räckvidd och nå fram till din målgrupp på ett kreativt sätt.

Relevant innehåll

Vi på Dwise har arbetat länge i branschen och med det sagt har vi lång erfarenhet av vilken typ av innehåll som når fram och engagerar. Vi har även en kreativ produktionsavdelning som kan hjälpa till att ta fram förslag samt producera innehåll för våra kunder. 

Anpassa din mediemix efter målgruppen

För att anpassa din mediemix till din målgrupp behöver vi få insikt i hur din målgrupp ser ut och beter sig samt vilka mål du har med din kampanj. När vi har insikt om detta kan vi skapa en mediemix som verkligen når fram till målgruppen och som driver resultat. Vi kan även hjälpa dig att förstå din målgrupp ännu bättre genom att analysera data och beteenden i de olika mediekanalerna. 

Optimering av mediemixen

När en mediekampanj är avslutad analyserar vi datan och utifrån dessa insikter kan beslut tas ifall mediemixen bör optimeras för framtida kampanjer. Detta bör åtskiljas från den optimering och justering vi gör av din kampanj under tiden kampanjen pågår. Vi övervakar alltid hur din kampanj presterar och ser över nyckeltal för din kampanj. Detta ger oss möjlighet att göra justeringar för att maximera effektiviteten av din digitala marknadsföring vilket i sin tur bidrar till att du får så hög avkastning på din investering som möjligt. 

Josefine Lopes Helgesson

Sales & Marketing Coordinator

Kontakta oss
Kontakta oss