Dwise och Adnami i samtal om Programmatic och High Impact

Till vänster på bilden är ett foto på Jacob som är Commercial Director på Adnami. Till höger på bilden är Adnamis logotyp på en beige bakgrund.
Publicerat
Nov 6, 2023
Taggar:
Intervjuer
Mediekanaler

Vad innebär High Impact egentligen? Och varför ska annonsörer välja just detta annonsformat? 

Vi har pratat med Jacob Scheffer på Adnami som berättar hur de hjälper annonsörer att sticka ut ur bruset. Visste du t.ex. att flera studier har visat att High Impact är billigare ur ett uppmärksamhetsperspektiv jämfört med många andra format och kanaler?

Dwise: Hej Jacob!

Du jobbar på Adnami som Commercial Director för Sverige. Vill du berätta lite mer om vad Adnami gör och vad din roll innebär. 

Jacob: Adnami är en teknikpartner till publicister, mediebyråer och annonsörer som vill jobba standardiserat med High Impact som kanal samt aktivera formaten programmatiskt.

Min roll handlar om att leda det svenska teamet och optimera våra partnerskap för att våra kunder, oavsett om det är publicister, byråer eller annonsörer, ska få ut mesta möjliga av vår produkt sett till sin verksamhet och affär.

Dwise: Kan du berätta mer om era olika format och hur de kan nyttjas på bästa sätt av annonsörer. 

Jacob: Våra High Impact-format tar upp minst 80% av skärmen, har full bredd och känns som en del av siten. Formaten är utformade för att fånga användarens uppmärksamhet och stödjer alla möjliga kreativa koncept som kan innehålla video, interaktivitet och andra rörliga bildelement för att engagera användare. 

Våra mest kända format är Topscroll, också kallad helsida av många och är den annons som tar upp hela skärmen direkt du kommer inpå en site. 

Midscroll kommer längre ner och kan vara extremt effektivt för att behålla uppmärksamhet. Man kan ibland uppleva att den är som en tapet bakom själva siten. 

Det finns många fler format men det är dessa som dominerar den svenska marknaden.

Dwise: Finns det några utmaningar med dessa format och hur tacklas de i så fall bäst?

Jacob: Precis som alla kanaler så har high impact sina utmaningar. Den främsta utmaningen är kanske att det faktiska värdet som High Impact format levererar till annonsörer inte alltid syns i tekniska metrics såsom till exempel viewability. När vi tittar på hur människor faktiskt konsumerar nyheter inklusive annonser och följer ögonrörelser så får vi en bättre bild. Vi har de senaste två åren gjort över 40 eye tracking- och attentionundersökningar där vi ser att High impact format levererar lika mycket uppmärksamhet som Youtube- och online videoannonsering. 

Dwise: Vilka fördelar ser ni med det programmatiska köpsättet? 

Jacob: Jag skulle vilja säga: Speed to market, skalbarheten, flexibiliteten, kontrollen och optimeringsmöjligheterna. 

Dwise: Hur upplever ni på Adnami att High Impact-annonsering har utvecklats under de senaste åren? Och hur ser ni på framtiden?

Jacob: Jag kommer ihåg hur komplicerat det var för 10 år sedan när jag jobbade på ett mediehus. Då hade vi 100-tals olika format och materialspecifikationer. Nu är High Impact standardiserat och 95% av Nordens publicister stödjer våra format vilket gör att annonsörer kan producera ett (1) format som funkar hos samtliga publicister. 

Varje månad ser vi hur både antalet annonsörer och antalet kampanjer per annonsör ökar i Sverige och i Norden. Jag är också övertygad om att formaten gör användarupplevelsen bättre, då det innebär färre men bättre annonser! 

Dwise: Vilka är de största fördelarna med att integrera High Impact-annonsering i sin mediemix anser du? 

Jacob: Människor exponeras för cirka 8000 annonser varje dag och ska du som annonsör bli uppmärksammad måste du sticka ut. Eftersom alla annonsörer inte ännu upptäckt High Impact kan det ge dem som använder detta format en fördel gentemot konkurrenterna både sett till uppmärksamhet, men även ur ett ekonomiskt perspektiv. Flera studier har nämligen visat att High Impact är billigare ur ett uppmärksamhetsperspektiv jämfört med många andra format och kanaler. 

Dwise: Vilka är de största skillnaderna för en kampanj som körs med High Impact-format vs standard display-format? 

Jacob: Vanliga display format upptar mellan 5-20% av skärmen och konkurrerar med två till tre andra annonser, artikelpuffar plus annat content. High Impact-annonser upptar 80% av skärmen. Det må vara lite dyrare per impression, men du som annonsör kan vara säker på att du blir uppmärksammad. 

En viktig fråga jag tycker att annonsörer bör ställa sig är innan de tar beslut om annonsformat är: Har jag valt rätt format för att kunna förmedla det jag vill? 

Dwise: I vilket syfte och för vilken bransch skulle du säga att era format passar sig?

Jacob: Självfallet passar våra format de annonsörer vars kampanjer ska bygga branding- och awareness. Och gällande branscher skulle jag vilja säga alla annonsörer som vill synas i digitala kanaler och säkerställa att deras annonser syns gör klokt i att välja High Impact.

Dwise: Vad ska man tänka på för att producera en bra High Impact-annons?

Jacob: Rörliga eller animerade element eller video är en stark rekommendation för att öka chanserna att ditt budskap och din annons ska uppmärksammas. Ha med loggan och budskapet direkt. Jobba med HTML5 och säkerställ att annonsen är responsiv och ser bra ut på alla skärmar och enheter.

Dwise: Hur ser ni på Adnami på samarbetet med oss och vilka fördelar ser ni att vi bidrar med till branschen?

Jacob: Först och främst, vill jag säga att ni är ett trevligt och professionellt team. Ni har varit tydliga från start med era förväntningar vilket också gör det enklare för oss att leverera en bra produkt. Ni är ett extremt viktigt partnerskap för oss på Adnami då ni pushar för utveckling både gällande vår produkt, men även den programmatiska tekniken.

Josefine Lopes Helgesson

Sales & Marketing Coordinator

Kontakta oss
Kontakta oss