Programmatic i förhållande till de olika mediekanalerna

En ung kvinna som sitter hemma i sitt rum framför en datorskärm och har rosa hörlurar på sig.
Publicerat
Jan 17, 2023
Taggar:
Programmatic
Mediekanaler

Programmatic och de olika mediekanalerna

De allra flesta medieköpare har troligen upplevt komplexiteten i att lyckas nå ut till sin målgrupp på rätt plats och vid rätt tidpunkt. Eftersom programmatisk annonsering är en teknologi som använder sig av maskininlärning och artificiell intelligens för att automatisera köpprocessen av digital annonsering skapas möjligheter att köpa annonser på flera mediekanaler samtidigt. Läs mer om våra mediekanaler här.

Fördelar med att samköra flera mediekanaler genom programmatisk annonsering

Fördelarna med att använda programmatisk annonsering på flera mediekanaler är många. För det första kan man nå ut till målgruppen på flera olika platser och med relevant annonsering. Genom att man anpassar annonserna efter målgruppens beteende och intressen ökar man också chansen att fånga deras uppmärksamhet och få dem att agera på annonsen.

För det andra kan man spara tid och pengar genom att använda programmatisk annonsering. Istället för att köpa annonser på olika mediekanaler separat kan man koordinera köpprocessen på en och samma plattform, vilket gör det möjligt att effektivisera hanteringen av annonskampanjerna och optimera investeringen i annonsering.

Slutligen kan man också få bättre insikt och överblick över kampanjerna genom att använda programmatisk annonsering på flera mediekanaler. Genom att samla all data och analys på en och samma plattform kan man enkelt få en överblick över kampanjerna och optimera dem utifrån målgruppens beteende och intressen.

Potentiella fallgropar

Självfallet finns det potentiella fallgropar att ha koll på när man planerar en programmatisk annonskampanj med flera mediekanaler inblandade samtidigt. Delar som kräver extra uppmärksamhet, kunskap och gärna erfarenhet av dig som medieköpare är: målgrupp, material, budgethantering och mätning av kampanjen. Men som chatGPT svarar på frågan kring potentiella risker med programmatisk annonsering som inkluderar flera mediekanaler samtidigt, finns det sätt att minska riskerna: 

"Att hantera utmaningarna kan kräva specifika färdigheter och expertis inom området, vilket är anledningen till att många företag väljer att anlita en specialiserad annonsbyrå eller konsult för att hjälpa till med programmatisk annonsering. Genom att arbeta med erfarna experter kan man minska risken för problem och säkerställa att kampanjen når sina mål och ger ett gott resultat."


Josefine Lopes Helgesson

Sales & Marketing Coordinator

Kontakta oss
Kontakta oss