PROGRAMMATISKA

MEDIAKÖP

Programmatisk handel innebär att man har automatiserat processen mellan köp och sälj av reklamutrymmen. Istället för att ta omvägen genom en säljare där man bokar upp sitt reklamutrymme så gör publicisterna själva sitt utrymme tillgängligt på en digital säljplattform. Köparen kan sen använda sig av en köpplattform för att köpa det utrymmet. 

 

Fördelarna med programmatisk handel är att man har större kontroll och makt att hantera och optimera kampanjen medan den är live. Här kan man reglera exempelvis kampanjens budget, geografiska område, målgrupp och annonser.

 

Vi är uppkopplade mot majoriteten av alla publicister/sajter och dess annonsutrymmen. 

Detta innebär att vi kan planera, köpa och optimera kampanjer i realtid. 

I kombination med detta så besitter vi en stor mängd information kring beteende och målgrupper där vi kan bygga effektiva kampanjer från kundens egna data eller externa datakällor. 

Via de programmatiska plattformarna kommer vi åt en variation av olika mediekanaler: 

 

Online Display 

Mer känd som banner-annonsering. Innebär placering av annonser på olika sajter. Här finns en stor variation av format och möjligheter till kreativa annonsproduktioner. 

 

DOOH 

Digital out-of-home syftar till reklam som visas i miljöer som är tillgängliga för allmänheten, till exempel digitala utomhustavlor vid gallerior och tågstationer. 

 

Native 

Kallas ibland för redaktionell annonsering. Det är annonser som ligger i redaktionella miljöer och är utformade som artiklar för att skapa ett mervärde för besökaren. 

 

Online-Radio 

Här kan du annonsera med din ljudslinga till riktad målgrupp, på exempelvis Spotify. Online Radio ger även möjlighet att kombinera ljudslinga med en annons för att skapa direkttrafik.  

 

Connected TV 

Marknadsför dig mot vald målgrupp direkt i TV-soffan! Connected TV innebär att du kan rikta din annonsering via exempelvis Apple TV, chromecast och smart TV.